ساعت کاری شنبه تا پنجشنبه ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰
تلفن گویا 021-44000098
ایمیل info@pensa.ir

علت قیمتهای متفاوت پنجره

  0
 1532

علت قیمت های متفاوت پنجره در بازار ایران چیست؟

موارد تأثیرگذار در قیمت پنجره چیست؟

قیمت پنجره برای سازندگان ساختمان همیشه مورد سؤال بوده، زیرا شاهد آن هستیم که ساخت یا خرید پنجره دارای نرخ متفاوتی است. متأسفانه در این بازار اختلاف قیمت زیادی وجود دارد. گاه یک مترمربع از یک برند با قیمت کامل یک پنجره از برند دیگر یکسان است. در این مقاله، ما به دنبال پاسخی برای این چرایی هستیم. می‌خواهیم بدانیم چه عواملی بر قیمت تمام شده پنجره تأثیر می‌گذارد؟

هدف پنسا کمک به مشتریان و دوستانی است که دلیل آشفتگی قیمت بازار را متوجه نمی‌شوند و تمایل دارند بدانند چه کسی در این بازار صحیح می‌گوید.

علت اصلی اختلافات قیمت پنجره چیست؟

 آیا برای شما هم این سؤال مطرح شده است که چرا در بازار فروش پنجره، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد؟ یا تنها در بازار ایران اختلاف قیمت وجود دارد؟

در گذشته‌ پنجره‌ خانه‌ها آهنی یا آلومینیومی بوده است؛ اما امروزه بیشتر ساختمان‌ها دارای پنجره دوجداره هستند و سازندگان بسیاری در بازار وجود دارند که قادر به ساخت این نوع از پنجره‌ها هستند. کافیست شما چند دستگاه برش و خم‌کن پروفیل یوپی‌وی‌سی خریداری کنید تا یکی از تولیدکنندگان پنجره دوجداره شوید. پس اگرچه برندهای خاصی در بازار مشتریان دارد، اما تنها بعضی از شرکت‌ها باتوجه‌به مواد اولیه، تولید استانداردی خواهند داشت. همین تعداد زیاد شرکت، موجب اختلاف قیمت تمام شده پنجره در بازار شده است. عوامل مؤثر در قیمت پنجره عبارت است از:

    برند: همان‌طور که در مارکت‌های دیگر، نام یک برند بر قیمت تأثیر می‌گذارد. در بازار پنجره نیز، نام برند تولیدی بر روی قیمت تمام شده تأثیرگذار خواهد بود. سابقه طولانی، اعتماد مردم و خدمات پس از مصرف موجب تفاوت قیمت در تولید نهایی شود.
    مواد مصرفی: روش ساخت پنجره‌ها کاملاً یکسان است، اما نوع تکنولوژی و نوع مواد به‌دست‌آمده در تولید محصول کاملاً متفاوت است.
        پروفیل upvc: پنجره دوجداره حاصل میکس شدن پروفیل upvc با گالوانیزه است. پروفیل upvc  از ترکیب پلی‌وینیل‌کلراید با مواد شیمیایی دیگر به نام استابیلایزر به‌دست می‌آید. بعضی از شرکت‌های بزرگ مانند وین‌تک در کارخانه خود، میکسر upvc و تولید پروفیل پنجره دوجداره را دارند. همین (تولید پروفیل upvc) در کارخانه باعث می‌شود قیمت تمام شده پروفیل کمتر شود. عامل دیگری که موجب اختلاف قیمت پنجره می‌شود نوع ساخت پروفیل است. پنجره دوجداره می‌تواند سه‌کاناله، چهارکاناله یا پنج‌کاناله ساخته شود. هرچه تعداد کانال بیشتر شود قیمت تمام شده هم بیشتر خواهد بود.
        گالوانیزه: گالوانیزه نوعی فولاد است که روکش روی دارد و به آن "فولاد ضدزنگ" گفته می‌شود. ورق خم‌شده گالوانیزه داخل پروفیل یو‌پی‌وی‌سی قرار می‌گیرد. گالوانیزه دارای ضخامت و استاندارد متفاوتی است که هر شرکت از یک استاندارد خاص تبعیت می‌کند.

نوع خم‌کاری و کیفیت خم گالوانیزه در قیمت تمام شده پنجره دوجداره تأثیر می‌گذارد.

مشاهده قیمت پنجره دوجداره

پروفیل ابعاد گالوانیزه ضخامت
ویستابست ۲۵*۳۴*۲۵ ۱.۵
وین تک ۲۸*۲۷*۲۸ ۱.۲۵
وین کلاس ۲۵*۳۴*۲۵ ۱.۲۵
هافمن ۳۳*۲۲*۳۳ ۱.۲۵

اگرچه تفاوت جزئی است اما همین تفاوت ضخامت، در وزن پنجره و قیمت نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

    یراق‌آلات: یراق به تمام تجهیزاتی گفته می‌شود که روی پنجره بعد از ساخت نهایی نصب می‌شود. دستگیره، اسپانیولت ، زبانه قفل، انواع بازشو و لولا از جمله یراق‌‌آلات هستند که بر روی پنجره نصب می‌شود. یراق‌ها می‌تواند از کارخانه‌های خاص روی پنجره نصب شود. یراق‌های آلمانی و ایتالیایی از جمله گران‌قیمت‌ترین ابزار است که نصب آن روی در و پنجره می‌تواند باعث اختلاف قیمت پنجره شود.
    شیشه: هدف از نصب پنجره دوجداره عایق بودن ساختمان از اتلاف حرارتی و صدا است. اگرچه نوع ساخت پروفیل در وهله اول موجب عایق شدن ساختمان می‌شود؛ اما تعداد جداره شیشه نیز روی قیمت تمام شده محصول تأثیرگذار است. این‌که شیشه سه یا چهار جداره است موجب اختلاف قیمت تمام شده خواهد بود.

موارد اشاره شده از جمله مواردی هستند که باعث اختلاف قیمت پنجره می‌شوند. متأسفانه صحت و اثبات موارد فوق توسط خریدار ممکن نیست، مثلاً خریدار پنجره دوجداره نمی‌تواند تفاوت ضخامت گالوانیزه را متوجه شود یا نوع پروفیل را تشخیص دهد. برای همین لازم است از فروشگاه یا برندی خرید صورت بگیرد که اطمینان کافی به آن وجود دارد.

نوسانات ارزی چه تأثیر بر روی قیمت تمام شده پنجره و یا مشتقات آن دارد؟

 قیمت های متفاوت پنجره

دلار و قیمت پنجره

اگرچه بسیاری از مواد ساخت پنجره دوجداره در ایران تولید می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که قیمت‌گذاری این مواد نسبت به بازارهای جهانی صورت می‌گیرد. برای همین قیمت مواد اولیه به دلار سنجیده می‌شود که بر تولید و قیمت پنجره تولید کننده اثر خواهد گذاشت. به طور مثال، قیمت ورق گالوانیزه همیشه با قیمت جهانی سنجیده می‌شود. اگر قیمت یک ورق گالوانیزه در بازار جهانی از مقدار  X دلار به Z  دلار افزایش پیدا کند، طبیعی است که قیمت در بازار ایران نیز افزایش خواهد داشت.

حال اگر قیمت دلار نیز نوسان پیدا کند، این تغییر قیمت بر قیمت نهایی پنجره نیز اثرگذار خواهد بود. یعنی خریدار با یک جهش مضاعف قیمت پنجره روبرو خواهد بود.

اگر قیمت جهانی ثابت بماند اما قیمت دلار بالا برود، طبیعی است که سازنده مواد اولیه، قیمت خود را بالا خواهد برد. برای همین بازهم علاوه بر تولید‌کننده، خریدار نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد بود.

تنها یک مسئله باقی می‌ماند تولیدکنندگانی که در نوسان قیمت دلار، در ساخت پنجره از مواد اولیه بدون استاندارد استفاده می‌کنند، طبیعی خواهد بود که ما در بازار شاهد اختلاف قیمت در پنجره روبرو شویم.


ترکیبات جدید PVC برای افزایش طول عمر پنجره چیست و چه تأثیر بر قیمت دارد؟

امروزه ما شاهد رشد تکنولوژی و علم در همه زمینه‌ها هستیم. رشد تکنولوژی حتی در ساخت پنجره‌های دوجداره نیز کشیده شده است. امروزه برای ساخت پنجره دوجداره، PVC با مواد مختلفی میکس شده که نسل جدید UPVC تولید می‌شود. برای ساخت پنجره دوجداره UPVC، ماده اولیه PVC  با مواد زیر ترکیب می‌شود.

    ضربه‌گیرها
    فیلرها
    روان‌کننده‌ها
    رنگ‌دانه‌های صنعتی
    مواد ضد احتراق

روزگاری از PVC تنها برای ساخت پروفیل استفاده می‌شد اما امروزه با ترکیب رزین سنگین PVC  با مواد فوق، UPVC به دست می‌آید که همین موجب اختلاف قیمت تمام شده پنجره می‌شود. یعنی بعضی از شرکت‌ها با آنکه ادعای تولید پنجره دوجداره UPVC را دارند اما این امکان وجود دارد که از ضربه‌گیرها که قابلیت چکش‌خواری پروفیل را بالا می‌برد استفاده نکنند. یا یک شرکت دیگر از رنگ‌دانه صنعتی با کیفیت استفاده نکرده و ما شاهد آن هستیم که بعد از چند سال رنگ پنجره در مجاورت با آفتاب دچار تغییر شود.

کلام پایانی

عواملی که اشاره شد تنها بخشی از موارد مؤثر در اختلاف قیمت پنجره دوجداره است. همان‌طور که اشاره کردیم ساخت پنجره در هر کارگاهی با کمترین سرمایه امکان‌پذیر است. شما میتوانید یک پنجره دوجداره با پروفیل هافمن، یراق آلمانی روتور، گالوانیزه ذوب اصفهان را در هر کارگاهی تولید کنید. اما مهم است که فروشنده و تولیدکننده در آنچه به خریدار عرضه می‌کنند صادق بوده و کالایی با مشخصاتی که می‌گویند به مشتری تحویل دهند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


021-44000098